Istnieje wiele sposobów dokręcenia śrub, a najczęściej odbywa się to za pomocą klucza oczkowego lub płaskiego. Wykonujemy to bądź osoba dokręcająca za pomocą klucza metodą na tzw. „wyczucie”. Wynikiem tego może być błędna ocena momentu prawidłowego dokręcenia śruby. Na wyczucie ręką nie mamy możliwości weryfikacji czy śruba została prawidłowo dociągnięta zgodnie z jej zastosowaniem.

Gdzie wykorzystać moment dokręcania śrub

Tam, gdzie w grę wchodzą wszystkie niezbędne prawidłowości mogące zagrażać życiu lub bezpieczeństwu człowieka. Tam, gdzie musimy zagwarantować prawidłowy i odpowiedni moment dokręcenia śruby. Wtedy wykorzystujemy jedno z najnowocześniejszych rozwiązań – klucz dynamometryczny.

Czym jest moment dokręcenia śruby?

To siła przedstawiona za pomocą wzoru N x m – Niuton (jednostka siły) razy metr (jednostka długości), która osiągana jest na końcu ramienia dźwigni.




Tabela momentów dokręcania śrub

Poniżej prezentujemy optymalne wartości momentów (Md) dokręcania śrub (w kołach) oraz nakrętek [Nm].



Wymiary gwintów Klasa wytrzymałości śrub
Średnica d Skok P 3.6 4.6 4.8 5.6 5.8 6.6 6.8 6.9 8.8 10.9 12.9
M 1 0,25 0,02 0,025 0,028 0,03 0,035 0,04
M 1,2 0,25 0,03 0,041 0,047 0,05 0,06 0,07
M 1,4 0,30 0,05 0,06 0,08 0,09 0,095 0,10
M 1,6 0,35 0,07 0,90 0,10 0,13 1,40 1,70
M 1,7 0,35 0,10 0,11 0,13 0,14 0,16 0,19
M 2 0,40 0,14 0,19 0,21 0,24 0,27 0,31
M 2,3 0,40 0,19 0,26 0,29 0,32 0,36 0,44
M 2,5 0,45 0,26 0,35 0,40 0,44 0,50 0,60
M 2,6 0,45 0,28 0,37 0,42 0,48 0,53 0,63
M 3 0,50 0,42 0,56 0,64 0,73 0,80 0,97
M 3,5 0,60 0,69 0,93 1,10 1,20 1,32 1,60
M 4 0,70 1,05 1,40 1,60 1,80 2,00 2,40 2,70 3,20 4,51 5,20
M 5 0,80 1,96 2,62 3,00 3,40 3,75 4,46 5,05 5,98 8,44 9,80
M 6 1 3,50 4,60 5,20 5,90 6,60 7,90 8,90 10,6 14,7 17,3
M 8 1,25 7,90 10,6 12,1 13,7 15,2 18,2 20,4 26,9 34,0 39,7
1 7,00 9,3 10,6 12,0 13,2 15,9 18,0 21,3 29,9 35,0
M 10 1,5 15,2 20,2 23,2 26,1 29,0 34,8 39,2 46,3 65,2 76,0
1 11,8 15,7 17,9 20,1 22,4 26,9 30,2 35,8 50,4 58,9
M 12 1,75 25,9 34,6 39,3 44,2 49,0 58,9 66,7 79,0 110,9 129,5
1,25 21,4 28,5 32,4 36,3 40,7 48,6 55,0 65,1 91,2 107,0
M 14 2 40,7 54,0 61,8 69,7 77,5 92,2 104,5 123,6 173,7 203,0
1,5 33,4 44,7 50,8 57,4 63,0 76,5 85,8 104,0 143,2 166,8
M 16 2 55,4 74,0 84,9 95,7 105,0 127,0 142,3 169,7 237,4 276,6
1,5 45,6 61,0 69,9 78,5 87,3 104,5 117,7 139,3 196,2 228,1
M 18 2 84,7 112,9 130,5 145,2 161,4 193,8 217,8 258,0 363,0 421,8
1,5 59,4 79,0 90,3 101,5 112,8 135,4 152,1 180,5 254,1 296,3
M 20 2,5 108,9 145,2 166,8 186,4 208,0 249,8 280,6 331,6 468,9 546,4
1,5 75,3 100,1 114,3 128,5 143,2 171,7 192,8 228,6 321,8 374,7
M 22 2,5 136,4 181,5 208,0 233,5 259,0 307,0 350,2 415,0 583,6 681,8
1,5 92,7 123,6 141,3 158,9 176,0 211,9 238,4 282,5 397,3 463,0
M 24 3 188,4 252,1 287,4 323,7 359,0 431,6 485,6 575,9 809,3 941,8
2 140,3 188,4 215,8 241,3 268,8 321,8 363,0 429,7 603,3 706,3

Moment dokręcania kół – śrub w kołach

Jeśli bierzesz się za dokręcenie śrub w kole samochodowym niezbędna jest weryfikacja momentu dokręcenia śruby w kołach. Dlaczego? Ważny aspekt, który ma wpływ na bezpieczeństwo i życie. Prawidłowe dokręcenie koła poprzez wykonanie odpowiedniego momentu to droga do spokoju i prawidłowej realizacji wymiany koła!



NM NM
Stalowe Aluminiowe
A Alfa Romeo Mito, Guilietta 86NM 100NM
147.156,166,Spider 7 GTV ->2006 98NM 98NM
159, Brera/Spider 120NM 120NM
GT 84NM 100NM
Aston Martin Vanquish 130NM
Other 100NM
Audi All current types 120NM 120NM
RS 2 130NM 130NM
RS4 (8D), A6/A8/S8 (4E) 140NM 140NM
Q3, Q5 140NM 140NM
Q7 160NM 160NM

B Bentley All current types 130NM 130NM
BMW All current types 140NM 140NM
1.3 Coupe/Cabrio (E92/93) Z4,X1 120NM 120NM

C Chevrolet Matiz 100NM 100NM
Epica 110NM 110NM
Kalos, Spark, Nubira, Lacetti 120NM 120NM
Avea 2011->, Captiva, Cruze 140NM 140NM
Orlando, Trax, Volt 140NM 140NM
Chrysler All current types 135NM 135NM
300C, SRT8/Touring 150NM 150NM
Crossfire, SRT6 Roadster 110NM 110NM
Citroen All current types 100NM 100NM
C2, C4 ->2011, C5 -> 2008 90NM 90NM
Xsara, Nemo 90NM 90NM

D Dacia All current types 105NM
Dokker, Duster 110NM
Daihatsu All current types 103NM 103NM
Daewoo
Dodge All current types 135NM

F Ferrari 348 & Testarosa 100NM
360 Modena 110NM
456 & All other models 120NM
550, 575 135NM
Fiat All current types 86NM 98NM
Stilo 98NM 98NM
Punto, Grande Punto, Croma 2005-> 120NM 120NM
Ulysse 100NM 100NM
Freemont 135NM
Ford All current types 90NM 90NM
Fiesta, Focus, Kuga, B-Max, C-Max 135NM 135NM
Explorer, Ranger, Tourneo 135NM 135NM
F150, F250 135NM 135NM
Galaxy, S-Max 170NM 170NM
Mondeo 140NM 140NM

H Honda All current types 108NM 108NM
Hummer 180NM
Hyundai All current types 100NM 100NM

I Isuzu All current types 118NM 118NM

J Jaguar All current types 125NM 125NM
X-Type 80NM 103NM
S-Type 128NM
Jeep All current types 135NM
Commander, Grand Cherokee 136NM

K Kia All current types 98NM 98NM
Carnival, Carens, Sorento 100NM 100NM

L Lamborghini 110NM
Lancia Y, Delta, Musa 86NM 98/100/120
Kappa, Thesis 98NM 98NM
Phedra, Zeta 100NM 100NM
Thema 150NM
Voyager 160NM
Land Rover All current types 140NM 140NM
Defender 105NM
Freelander 2006 -> 133NM
Range Rover Evoque 133NM
Lexus All current types 103NM 103NM

M Maserati 120NM
Mazda All current types 103NM 103NM
CX-5, 6, 2013 -> 128NM 128NM
MX-5 98NM 98NM
Mercedes Benz A, B, C, CLA, CLS, E, SL, SLS, G 130NM 130NM
S, CL, R, M, GL, GLK 150NM 150NM
CLC, SLK 110NM 110NM
Vito 175NM 175NM
New C Class 120NM
New E Class 120NM
Mini All current types 140NM 140NM
Mitsubishi Colt/CZC 108NM 108NM
Lancer, Grandis, Outlander 98NM 98NM
Pajero 100-120 100-120
Pajero Sport 118-137 98-118
L200 120-140 100-120

N Nissan Pixo 85NM
Micro, Cube, Juke, 370Z, 108NM
Murano, X-Trail 108NM
Note 105NM
Leaf 112NM
Qashqai, Pathfinder 113NM
Patrol 133NM

O Opel All current types 110NM 110NM
Agila 85NM 85NM
Ampera, Astra 2010 ->, Mokka 140NM 140NM
Insignia 150NM 150NM

P Peugeot All current types 100NM 100NM
206, 307/CC, 407, 607 90NM 90NM
Porscha All current types 130NM
Cayenne 160NM

R Renault Twizy, Twingo, Megane-07 75NM
Lagunua-07 75NM
Modus, Grand Modus 105NM 105NM
Scenic, Grand Scenic 09-> Megane 105NM 105NM
Fluence, Vel Satis, Kangoo 110NM 110NM
Laguna-07, Latitude, Espace 130NM 130NM

S Saab 9-3, 9-5 110NM 110NM
Seat All current types 120NM 120NM
Mil 110NM
Alhambra -> 2010 170NM 170NM
Alhambra 2010 -> 140NM
Skoda All current types 120NM 120NM
Smart All current types 110NM 110NM
Subaru Justy, Trezia 103NM 103NM
Impreza 2008 -> 103NM 103NM
Legacy, Outback -> 100NM 100NM
XV, Forester 2008 -> 100NM 100NM
Suzuki Alto, Splash. Swift, SX4 85NM 85NM
Ignis 95NM 95NM
Jimny. Grand Vitara 100NM 100NM

T Toyota All current types 103NM 103NM
Landcruiser 112NM 112NM
Hilux 2006 -> 152NM 120NM

V Volvo C30, S40, V40, V50, C70 110NM 110NM
S60, V70, S80, XC60, XC70, XC90 140NM 140NM
VW All current types 120NM 120NM
Up 110NM
Tiguan, Sharan 2010 -> 140NM 140NM
Sharan, Multivan -> 2003 170NM 170NM
Tourag, T5, Amarok 180NM 180NM

rozmiary śrub

Przydatne kalkulatory: