Istnieje wiele sposobów dokręcenia śrub, a najczęściej odbywa się to za pomocą klucza oczkowego lub płaskiego. Wykonujemy to bądź osoba dokręcająca za pomocą klucza metodą na tzw. „wyczucie”. Wynikiem tego może być błędna ocena momentu prawidłowego dokręcenia śruby. Na wyczucie ręką nie mamy możliwości weryfikacji czy śruba została prawidłowo dociągnięta zgodnie z jej zastosowaniem.
Gdzie wykorzystać moment dokręcania śrub
Tam, gdzie w grę wchodzą wszystkie niezbędne prawidłowości mogące zagrażać życiu lub bezpieczeństwu człowieka. Tam, gdzie musimy zagwarantować prawidłowy i odpowiedni moment dokręcenia śruby. Wtedy wykorzystujemy jedno z najnowocześniejszych rozwiązań – klucz dynamometryczny.
Czym jest moment dokręcenia śruby?
To siła przedstawiona za pomocą wzoru N x m – Niuton (jednostka siły) razy metr (jednostka długości), która osiągana jest na końcu ramienia dźwigni.
Tabela momentów dokręcania śrub
Poniżej prezentujemy optymalne wartości momentów (Md) dokręcania śrub (w kołach) oraz nakrętek [Nm].
Wymiary gwintów | Klasa wytrzymałości śrub | ||||||||||
Średnica d | Skok P | 3.6 | 4.6 | 4.8 5.6 | 5.8 | 6.6 | 6.8 | 6.9 | 8.8 | 10.9 | 12.9 |
M 1 | 0,25 | 0,02 | 0,025 | 0,028 | 0,03 | 0,035 | 0,04 | ||||
M 1,2 | 0,25 | 0,03 | 0,041 | 0,047 | 0,05 | 0,06 | 0,07 | ||||
M 1,4 | 0,30 | 0,05 | 0,06 | 0,08 | 0,09 | 0,095 | 0,10 | ||||
M 1,6 | 0,35 | 0,07 | 0,90 | 0,10 | 0,13 | 1,40 | 1,70 | ||||
M 1,7 | 0,35 | 0,10 | 0,11 | 0,13 | 0,14 | 0,16 | 0,19 | ||||
M 2 | 0,40 | 0,14 | 0,19 | 0,21 | 0,24 | 0,27 | 0,31 | ||||
M 2,3 | 0,40 | 0,19 | 0,26 | 0,29 | 0,32 | 0,36 | 0,44 | ||||
M 2,5 | 0,45 | 0,26 | 0,35 | 0,40 | 0,44 | 0,50 | 0,60 | ||||
M 2,6 | 0,45 | 0,28 | 0,37 | 0,42 | 0,48 | 0,53 | 0,63 | ||||
M 3 | 0,50 | 0,42 | 0,56 | 0,64 | 0,73 | 0,80 | 0,97 | ||||
M 3,5 | 0,60 | 0,69 | 0,93 | 1,10 | 1,20 | 1,32 | 1,60 | ||||
M 4 | 0,70 | 1,05 | 1,40 | 1,60 | 1,80 | 2,00 | 2,40 | 2,70 | 3,20 | 4,51 | 5,20 |
M 5 | 0,80 | 1,96 | 2,62 | 3,00 | 3,40 | 3,75 | 4,46 | 5,05 | 5,98 | 8,44 | 9,80 |
M 6 | 1 | 3,50 | 4,60 | 5,20 | 5,90 | 6,60 | 7,90 | 8,90 | 10,6 | 14,7 | 17,3 |
M 8 | 1,25 | 7,90 | 10,6 | 12,1 | 13,7 | 15,2 | 18,2 | 20,4 | 26,9 | 34,0 | 39,7 |
1 | 7,00 | 9,3 | 10,6 | 12,0 | 13,2 | 15,9 | 18,0 | 21,3 | 29,9 | 35,0 | |
M 10 | 1,5 | 15,2 | 20,2 | 23,2 | 26,1 | 29,0 | 34,8 | 39,2 | 46,3 | 65,2 | 76,0 |
1 | 11,8 | 15,7 | 17,9 | 20,1 | 22,4 | 26,9 | 30,2 | 35,8 | 50,4 | 58,9 | |
M 12 | 1,75 | 25,9 | 34,6 | 39,3 | 44,2 | 49,0 | 58,9 | 66,7 | 79,0 | 110,9 | 129,5 |
1,25 | 21,4 | 28,5 | 32,4 | 36,3 | 40,7 | 48,6 | 55,0 | 65,1 | 91,2 | 107,0 | |
M 14 | 2 | 40,7 | 54,0 | 61,8 | 69,7 | 77,5 | 92,2 | 104,5 | 123,6 | 173,7 | 203,0 |
1,5 | 33,4 | 44,7 | 50,8 | 57,4 | 63,0 | 76,5 | 85,8 | 104,0 | 143,2 | 166,8 | |
M 16 | 2 | 55,4 | 74,0 | 84,9 | 95,7 | 105,0 | 127,0 | 142,3 | 169,7 | 237,4 | 276,6 |
1,5 | 45,6 | 61,0 | 69,9 | 78,5 | 87,3 | 104,5 | 117,7 | 139,3 | 196,2 | 228,1 | |
M 18 | 2 | 84,7 | 112,9 | 130,5 | 145,2 | 161,4 | 193,8 | 217,8 | 258,0 | 363,0 | 421,8 |
1,5 | 59,4 | 79,0 | 90,3 | 101,5 | 112,8 | 135,4 | 152,1 | 180,5 | 254,1 | 296,3 | |
M 20 | 2,5 | 108,9 | 145,2 | 166,8 | 186,4 | 208,0 | 249,8 | 280,6 | 331,6 | 468,9 | 546,4 |
1,5 | 75,3 | 100,1 | 114,3 | 128,5 | 143,2 | 171,7 | 192,8 | 228,6 | 321,8 | 374,7 | |
M 22 | 2,5 | 136,4 | 181,5 | 208,0 | 233,5 | 259,0 | 307,0 | 350,2 | 415,0 | 583,6 | 681,8 |
1,5 | 92,7 | 123,6 | 141,3 | 158,9 | 176,0 | 211,9 | 238,4 | 282,5 | 397,3 | 463,0 | |
M 24 | 3 | 188,4 | 252,1 | 287,4 | 323,7 | 359,0 | 431,6 | 485,6 | 575,9 | 809,3 | 941,8 |
2 | 140,3 | 188,4 | 215,8 | 241,3 | 268,8 | 321,8 | 363,0 | 429,7 | 603,3 | 706,3 |
Moment dokręcania kół – śrub w kołach
Jeśli bierzesz się za dokręcenie śrub w kole samochodowym niezbędna jest weryfikacja momentu dokręcenia śruby w kołach. Dlaczego? Ważny aspekt, który ma wpływ na bezpieczeństwo i życie. Prawidłowe dokręcenie koła poprzez wykonanie odpowiedniego momentu to droga do spokoju i prawidłowej realizacji wymiany koła!
NM | NM | |||
Stalowe | Aluminiowe | |||
A | Alfa Romeo | Mito, Guilietta | 86NM | 100NM |
147.156,166,Spider 7 GTV ->2006 | 98NM | 98NM | ||
159, Brera/Spider | 120NM | 120NM | ||
GT | 84NM | 100NM | ||
Aston Martin | Vanquish | – | 130NM | |
Other | – | 100NM | ||
Audi | All current types | 120NM | 120NM | |
RS 2 | 130NM | 130NM | ||
RS4 (8D), A6/A8/S8 (4E) | 140NM | 140NM | ||
Q3, Q5 | 140NM | 140NM | ||
Q7 | 160NM | 160NM | ||
| ||||
B | Bentley | All current types | 130NM | 130NM |
BMW | All current types | 140NM | 140NM | |
1.3 Coupe/Cabrio (E92/93) Z4,X1 | 120NM | 120NM | ||
| ||||
C | Chevrolet | Matiz | 100NM | 100NM |
Epica | 110NM | 110NM | ||
Kalos, Spark, Nubira, Lacetti | 120NM | 120NM | ||
Avea 2011->, Captiva, Cruze | 140NM | 140NM | ||
Orlando, Trax, Volt | 140NM | 140NM | ||
Chrysler | All current types | 135NM | 135NM | |
300C, SRT8/Touring | 150NM | 150NM | ||
Crossfire, SRT6 Roadster | 110NM | 110NM | ||
Citroen | All current types | 100NM | 100NM | |
C2, C4 ->2011, C5 -> 2008 | 90NM | 90NM | ||
Xsara, Nemo | 90NM | 90NM | ||
| ||||
D | Dacia | All current types | 105NM | – |
Dokker, Duster | 110NM | – | ||
Daihatsu | All current types | 103NM | 103NM | |
Daewoo | – | – | ||
Dodge | All current types | 135NM | ||
| ||||
F | Ferrari | 348 & Testarosa | – | 100NM |
360 Modena | – | 110NM | ||
456 & All other models | – | 120NM | ||
550, 575 | – | 135NM | ||
Fiat | All current types | 86NM | 98NM | |
Stilo | 98NM | 98NM | ||
Punto, Grande Punto, Croma 2005-> | 120NM | 120NM | ||
Ulysse | 100NM | 100NM | ||
Freemont | 135NM | – | ||
Ford | All current types | 90NM | 90NM | |
Fiesta, Focus, Kuga, B-Max, C-Max | 135NM | 135NM | ||
Explorer, Ranger, Tourneo | 135NM | 135NM | ||
F150, F250 | 135NM | 135NM | ||
Galaxy, S-Max | 170NM | 170NM | ||
Mondeo | 140NM | 140NM | ||
| ||||
H | Honda | All current types | 108NM | 108NM |
Hummer | – | 180NM | ||
Hyundai | All current types | 100NM | 100NM | |
| ||||
I | Isuzu | All current types | 118NM | 118NM |
| ||||
J | Jaguar | All current types | 125NM | 125NM |
X-Type | 80NM | 103NM | ||
S-Type | – | 128NM | ||
Jeep | All current types | 135NM | – | |
Commander, Grand Cherokee | 136NM | – | ||
| ||||
K | Kia | All current types | 98NM | 98NM |
Carnival, Carens, Sorento | 100NM | 100NM | ||
| ||||
L | Lamborghini | – | 110NM | |
Lancia | Y, Delta, Musa | 86NM | 98/100/120 | |
Kappa, Thesis | 98NM | 98NM | ||
Phedra, Zeta | 100NM | 100NM | ||
Thema | 150NM | – | ||
Voyager | 160NM | – | ||
Land Rover | All current types | 140NM | 140NM | |
Defender | 105NM | – | ||
Freelander 2006 -> | 133NM | – | ||
Range Rover Evoque | 133NM | |||
Lexus | All current types | 103NM | 103NM | |
| ||||
M | Maserati | – | 120NM | |
Mazda | All current types | 103NM | 103NM | |
CX-5, 6, 2013 -> | 128NM | 128NM | ||
MX-5 | 98NM | 98NM | ||
Mercedes Benz | A, B, C, CLA, CLS, E, SL, SLS, G | 130NM | 130NM | |
S, CL, R, M, GL, GLK | 150NM | 150NM | ||
CLC, SLK | 110NM | 110NM | ||
Vito | 175NM | 175NM | ||
New C Class | – | 120NM | ||
New E Class | – | 120NM | ||
Mini | All current types | 140NM | 140NM | |
Mitsubishi | Colt/CZC | 108NM | 108NM | |
Lancer, Grandis, Outlander | 98NM | 98NM | ||
Pajero | 100-120 | 100-120 | ||
Pajero Sport | 118-137 | 98-118 | ||
L200 | 120-140 | 100-120 | ||
| ||||
N | Nissan | Pixo | 85NM | – |
Micro, Cube, Juke, 370Z, | 108NM | – | ||
Murano, X-Trail | 108NM | – | ||
Note | 105NM | – | ||
Leaf | 112NM | – | ||
Qashqai, Pathfinder | 113NM | – | ||
Patrol | 133NM | – | ||
| ||||
O | Opel | All current types | 110NM | 110NM |
Agila | 85NM | 85NM | ||
Ampera, Astra 2010 ->, Mokka | 140NM | 140NM | ||
Insignia | 150NM | 150NM | ||
| ||||
P | Peugeot | All current types | 100NM | 100NM |
206, 307/CC, 407, 607 | 90NM | 90NM | ||
Porscha | All current types | – | 130NM | |
Cayenne | – | 160NM | ||
| ||||
R | Renault | Twizy, Twingo, Megane-07 | 75NM | – |
Lagunua-07 | 75NM | – | ||
Modus, Grand Modus | 105NM | 105NM | ||
Scenic, Grand Scenic 09-> Megane | 105NM | 105NM | ||
Fluence, Vel Satis, Kangoo | 110NM | 110NM | ||
Laguna-07, Latitude, Espace | 130NM | 130NM | ||
| ||||
S | Saab | 9-3, 9-5 | 110NM | 110NM |
Seat | All current types | 120NM | 120NM | |
Mil | 110NM | – | ||
Alhambra -> 2010 | 170NM | 170NM | ||
Alhambra 2010 -> | 140NM | – | ||
Skoda | All current types | 120NM | 120NM | |
Smart | All current types | 110NM | 110NM | |
Subaru | Justy, Trezia | 103NM | 103NM | |
Impreza 2008 -> | 103NM | 103NM | ||
Legacy, Outback -> | 100NM | 100NM | ||
XV, Forester 2008 -> | 100NM | 100NM | ||
Suzuki | Alto, Splash. Swift, SX4 | 85NM | 85NM | |
Ignis | 95NM | 95NM | ||
Jimny. Grand Vitara | 100NM | 100NM | ||
| ||||
T | Toyota | All current types | 103NM | 103NM |
Landcruiser | 112NM | 112NM | ||
Hilux 2006 -> | 152NM | 120NM | ||
| ||||
V | Volvo | C30, S40, V40, V50, C70 | 110NM | 110NM |
S60, V70, S80, XC60, XC70, XC90 | 140NM | 140NM | ||
VW | All current types | 120NM | 120NM | |
Up | 110NM | – | ||
Tiguan, Sharan 2010 -> | 140NM | 140NM | ||
Sharan, Multivan -> 2003 | 170NM | 170NM | ||
Tourag, T5, Amarok | 180NM | 180NM | ||
| ||||